Στις μέρες μας πολύς λόγος γίνεται για τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες κα τη δυσλεξία. Αρκετά συχνά γονείς και παιδιά έρχονται αντιμέτωποι με την απόδοση και ερμηνεία του όρου , αλλά και με τις συνέπειες που έχει αυτό για την οικογένεια και το παιδί.

Τι είναι όμως η δυσλεξία  –   ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

Είναι γενικά αποδεκτό ότι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – δυσλεξία ονομάζονται οι δυσχέρειες που παρουσιάζουν ορισμένα παιδιά στην επεξεργασία του λόγου τόσο του προφορικού, όσο και του γραπτού λόγου και των γλωσσικών πληροφοριών δηλαδή ανάγνωση, γραφή, κατανόηση και την έκφραση. Τα παιδιά αυτά δεν παρουσιάζουν νοητικό πρόβλημα, αισθητηριακές βλάβες , νευρολογικές παθήσεις ή συναισθηματικές διαταραχές. Επίσης, συχνά συνοδεύεται από Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητας – ΔΕΠΥ

Όλο αυτό αντιδιαστέλλεται από τις δυσφασικές διαταραχές, όπου έχουμε ως πρωτογενές ζήτημα την δυσχέρεια στην παραγωγή του λόγου.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ – ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Μόλις οι γονείς ενημερωθούν ότι το παιδί τους έχει ειδικές μαθησιακές δυσκολίες από κάποιο θεραπευτή ή δάσκαλο ειδικής αγωγής, τότε είναι σημαντικό να τις αντιμετωπίσουν

Τι σημαίνει «σωστή αντιμετώπιση; Σίγουρα η σωστή αντιμετώπιση όλων των δυσχερειών του παιδιού προϋποθέτει τη σωστή διάγνωση σ’ όλους τους τομείς δυσχέρειας του παιδιού και επιτυγχάνεται με την εφαρμογή εξατομικευμένου προγράμματος με υλικά και μέσα της σύγχρονης τεχνολογίας ( Η/Υ ).

Στόχος του θεραπευτή είναι η εγκατάσταση φωνολογικών προτύπων. Η αποκατάσταση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών – δυσλεξίας είναι πολυαισθητηριακή και την αναλαμβάνει ένας ειδικός. Σε κάποιες περιπτώσεις παιδιών συνίσταται η παρέμβαση από λογοθεραπευτή ή και εργοθεραπευτή, όταν κριθεί αναγκαίο.

Η σχηματοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης περιλαμβάνει τους εξής παράγοντες και παραμέτρους:

Παράγοντες :

  • Η ηλικία του παιδιού
  • Τα δεδομένα της διάγνωσης
  • Το νοητικό δυναμικό
  • Πιθανές ιατρικές εξετάσεις

 

ΓΕΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ – ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ:

  • ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
  • ΣΤΟΧΟΣ: Η ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ

 

Οι επιμέρους τομείς αποκατάστασης των Ε.Μ.Δ. είναι :

  • Γλωσσική καλλιέργεια προφορικού και γραπτού λόγου
  • Αναπτυξιακή αγωγή και επανατροφοδότηση
  • Συμβουλευτική γονέων
  • Συνεργασία με το σχολείο
  • Ψυχολογική υποστήριξη παιδιού
  • Βοήθεια από την ίδια την οικογένεια στο παιδί από 13 έως 18 ετών
  1. Αν ένα παιδί ηλικίας 13 έως 18 ετών έχει δυσκολίες με την ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία ή τα μαθηματικά, ενώ είναι έξυπνο και ικανό σ’ όλους τους   τομείς της ζωής του, χρειάζεται να συζητήσετε τις δυσκολίες του μαζί πρώτα. Αν το παιδί συμφωνεί, προχωρήστε να βρείτε βοήθεια. Αν δε θέλει, μην επείμενετε, αλλά περιμένετε. Συζητήστε με κάποιον/α   καθηγητή/τρια του. Μην ξεχνάτε ότι και οι καθηγητές μπορεί να έχουν δυσκολίες στο να κατανοήσουν μια καινούρια κατάσταση, ειδικά αν ξέρουν λίγα γι’ αυτή.
  2. Ενθαρρύνετε τους να αναπτύξουν τα δικά τους ενδιαφέροντα π.χ. να ασχοληθούν με τέχνες , αθλήματα, συλλογές, ώστε να νιώθουν ότι επιτυγχάνουν σε κάτι. Αυτό θα αυξήσει την αυτοπεποίθηση τους.
  3. Βοηθήστε τους να οργανωθούν, φτιάχνοντας ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα με τα πράγματα που κάνουν καθημερινά. Σιγουρευτείτε ότι έχουν μάθει τις εργασίες της κάθε μέρας και κάνουν τις απαραίτητες προετοιμασίες.
  4. Συχνά ο τρόπος συγκέντρωσής τους είναι περιορισμένος, γι’ αυτό είναι σημαντικό να εκτιμήσετε τον χρόνο που θα μπορέσουν να δουλέψουν εύκολα. Τελειώστε την απασχόληση μαζί τους, προτού χάσουν την συγκέντρωσή τους, έτσι ώστε να προλάβετε συναισθήματα απογοήτευσης και ματαίωσης .
  5. Ενθαρρύνετε τα να διαβάζουν εύκολα βιβλία και κόμικς, αλλά βοηθήστε τα ν’ αναπτύξουν αυτή την ικανότητα, φέρνοντας τους βιβλία, τα οποία έχουν όσο το δυνατόν λιγότερα τυπωμένα γράμματα( κείμενο ), και σταδιακά αυξήστε τα όσο βλέπετε ότι τα καταφέρνουν. Αφήστε τα να διαβάζουν τα βιβλία που τα ίδια θέλουν να διαβάσουν και όχι αυτά που εσείς θα θέλατε.
  6. Διαβάστε τους μια ιστορία που θα τα ενδιέφερε. Σε κατάλληλα διαστήματα, κάντε μια μικρή επανάληψη των γεγονότων της ιστορίας που διαβάζετε, ώστε να τους βοηθήσετε να θυμηθούν τη σειρά της ιστορίας, τους χαρακτήρες της, να καταλάβουν την ιστορία και να απορροφήσουν και να κρατήσουν στο μυαλό τους όσα διάβασαν.
  7. Δειξτε τους πώς να χρησιμοποιούν σωστά ένα λεξικό.
  8. Η επιλογή ενός συμπληρωματικού σχολείου ή μαθήματος είναι πολύ σημαντική, αν τα παιδιά εξακολουθούν να δυσκολεύονται στο σχολείο, όπου δε δίνεται ειδική βοήθεια.
  9. Συζητήστε με το σχολείο την επιλογή και το βαθμό αντικειμένων που θα πάρουν στις εξετάσεις. Σημαντικοί παράγοντες σ’ αυτή τους την επιλογή είναι τα ενδιαφέροντά τους προς τα μαθήματα, ώστε να τονώσουν το ηθικό τους για το μέλλον. Το να πάρουν τα λιγότερα μαθήματα και να επιτύχουν , είναι προτιμότερο από το να πάρουν πολλά και να πιεστούν, που ίσως να τα οδηγήσει και στην αποτυχία.
  10. Συζητήστε τον τρόπο εξέτασής τους με τον καθηγητή τους και την πιθανότητα να δοθεί έξτρα χρόνος. Βοηθήστε τα να κάνουν τη σωστή επιλογή επαγγέλματος, ώστε να χρησιμοποιήσουν σε μέγιστο βαθμό τις ικανότητές τους.
  11. Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – δυσλεξία συχνά φαίνεται να ωριμάζουν πιο αργά απ’ ότι οι φίλοι τους, γι ‘ αυτό χρειάζεται να τα ακούτε προσεκτικά, να τα ενθαρρύνετε και ίσως να τα πειράζετε με ευγενικό τρόπο για να τους τονώσετε το ηθικό.
  12. Ωθήστε τα να χρησιμοποιήσουν μαρκαδόρο χρώματος πορτοκαλί φωσφόριζε, όταν σημειώνουν τα σημαντικά σημεία των μαθημάτων τους. Αυτό το χρώμα βοηθά τα μάτια να μένουν περισσότερη ώρα συγκεντρωμένα πάνω από τις σημειώσεις.,
  13. Ορίστε το χρόνο διαλλείματος από το διάβασμα των μαθημάτων σε συμφωνία με το παιδί.
  14. Αυτά μπορεί να είναι δύσκολα για τους γονείς που νοιάζονται να βοηθήσουν , γιατί κάποιες φορές οι έφηβοι γίνονται πεισματάρηδες στο να μη δέχονται βοήθεια, και αν δε τη θέλουν, δε θα μπορέσει να επιδράσει θετικά πάνω τους.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ – ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Translate »